SHARE

A venit momentul pe care il asteptam toti cei care admiram evolutia Dacia si succesul SUV-ului Duster. Aceasta este a doua generatie Dacia Duster si avem un inside story complet despre designul exterior al acestui model.

Noua Duster continuă printr-o evoluție fără să-și propună o revoluție la exterior. Actuala generație are un asemenea succes, încât designerii nu aveau nevoie de un look complet nou, ci de noi accente care să consolideze o imagine redutabilă.

Dan Vardie, Technocentre, Franța

La întâlnirea organizată de Dacia pentru presa auto din România sub egida APAR – Asociația Presei Auto din România – la Technocentre, Laurens van den Acker, Chief Creative Officer, dar și Chief Designer, ne spunea: „Puține automobile se bucură de un asemenea succes de piață. De cele mai multe ori, curba de vânzări scade substanțial către sfârșitul ciclului unui model. La Duster nu este așa, asistăm la vânzări excepționale în ultimii ani. Foarte puține automobile se bucură de un asemenea lux!”. Este deopotrivă și un mare challenge pentru designeri. „Toate studiile noastre ne-au arătat că exteriorul lui Duster este unanim apreciat, toată lumea ne-a cerut să nu-l schimbăm! De aceea, între o revoluție a exteriorului necerută de nimeni și nimic și o evoluție cu detalii bine gândite, am ales ultima variantă. Am decis să continuăm saga unui succes mondial!”, a continuat van den Acker – membru al celei mai importante Hall of Fame dedicat marilor designeri auto, DESIGNBEST.

Începând cu 2004, când a demarat primul Logan, evoluția mărcii Dacia a fost remarcabilă. Așa cum ne declara François Mariotte, Directorul comercial de vânzări și marketing Dacia la nivel global, anul trecut s-a ajuns la 584.600 de unități vândute – față de numai 24.000 în 2004. Sandero rămâne marele campion Dacia, reușind vânzări spectaculoase în toate țările – inclusiv Germania, Franța și Spania -, urcând în Top 3 european în segmentul său, pentru piața de retail! Duster este ocupantul locului 3 în Europa pe aceeași piață de retail, până acum fiind vândut în peste 1 milion de unități în cele 44 de piețe unde se vinde sub marca Dacia. Dacă adăugăm și Renault Duster se trece de 2 milioane de unități, un succes mai mult decât remarcabil.

Van den Acker ne spunea că la început „Dacia se vindea atât de bine, încât a apărut teama că va canibaliza vânzările Renault! Din fericire, aici a intervenit design-ul care a făcut diferența între cele două branduri!”. Prima generație Sandero era într-adevăr foarte apropiată de Clio, creând o problemă de identitate. Designerul olandez este faimos cu celebra sa floare a vieții, care a oferit mărcii Renault un univers latin, senzual, emoțional. Dacia însă a evoluat spre un look germanic, robust, rațional. De aici și menirea unui brand specializat, în timp ce Renault vrea să rămână un generalist.

Executivul olandez insistă că Dacia trebuie să rămână simplă, dar utilitară, capabilă să ruleze fără niciun fel de probleme pe orice drumuri. În cazul Duster, dar și al versiunilor Stepway, pe orice drumuri, on și off-road. Vorbim de fiabilitate în orice condiții, dar și de o anumită calitate – așa cum o dovedește noul interior Duster. „Dacia este o marcă generoasă, cu un spațiu interior remarcabil. O marcă generoasă pentru banii pe care îi plătești”, continuă van den Acker. Când vine vorba de design, Dacia are un puternic spirit de familie, în care noul Duster se înscrie. Un look de familie, care se diferențiază sensibil de oferta mult mai generoasă a gamei Renault.

Programul celei de-a doua generații Duster a plecat de la ideea conservării celor patru mari avantaje care au consacrat prima generație: spațiu interior generos, capabilități 4×4 excepționale, un preț foarte bun și soluții tehnice simple care au propulsat Duster în poziția nr. 1 la capitolul masă! Trebuiau făcute mai multe schimbări la interior, am putea spune o revoluție. Dar exteriorul a rămas în aceleași dimensiuni și (cam) pe aceeași platformă. HJD- numele de cod al noii Dacia Duster – a fost realizat la București, la centrul de design, dar nu numai. Formele exteriorului au doi autori. Emannuel Klissarov este un designer de origine din Bulgaria, care a emigrat în Canada și a lucrat în industria auto americană înainte de ajunge la Tehnocentre. Cel de-al doilea, Erde Tungaa, este unul din designerii care au realizat și prima generație Duster într-un colectiv condus de Ken Melville, cel căruia i s-au atribuit meritele realizării design-ului primului Logan – lucru pe care AUTO pro îl va demonstra în curând, nu este în totalitate adevărat, un alt designer jucând un rol fundamental în prima Dacia de după preluarea de către Renault…

Cei doi designeri au venit cu primele sketch-uri care au stat la baza realizării formei finale a noului Duster. Care – la prima vedere și fără o anumită expertiză în domeniu – poate părea la fel cu prima generație. Însă, luate la „ bani mărunți”, cele două generații au diferențe. Partea frontală are o mască față mai generoasă dominată de formele dreptunghiulare de pe mască – în nr de opt, forme întrerupte de o „țintă” care se regăsește ca motiv de design și la stopurile noului Duster, dar și la alte modele Dacia. Acum avem un fel de „bull bar”-uri încastrate în bara față și spate, care sunt de culoare argintie și care nu sunt vopsite, ci realizate dintr-un material plastic care are această culoare. Vincent Fournier, inginerul de program, ne spunea că aceste „bull-bar”-uri se pot zgâria, dar nefiind vorba de vopsea, culoarea argintie se va vedea și în viitoarele eventuale zgârieturi. Este o apariție care se va regăsi doar la nivelurile superioare de dotare. Acum avem „roof bar”-uri noi, cu un design mai modern, mai atractiv, cu noile fonte folosite la scrisul noului Duster. Avem faruri noi și – pentru prima dată – LED-uri de zi.

Mult mai multe informatii, de la fata locului, dar si un interviu cu Laurens van den Acker, gasiti in urmatorul numar al revistei AUTOpro!

 

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY