SHARE

Pe lângă lansarea unei noi generații a hatchback-ului sportiv Veloster, Hyundai a prezentat oficial la Detroit și versiunea cu steroizi a celebrului model cu uși asimetrice, botezată Veloster N. Aceasta a trecut, la fel ca și i30 N, de care am vorbit în numerele trecute AUTO pro, prin bagheta magicienilor de la N Motorsport, iar rezultatul este unul care te lasă, pe bună dreptate, fără cuvinte.

Să vorbim un pic însă despre noua generație Veloster, despre care noi v-am vorbit, și v-am prezentat poze spion, încă de anul trecut. Apariția unei noi generații Veloster este oarecum surprinzătoare, având în vedere că Scirocco, principalul și singurul său concurent, nu a primit undă verde pentru o nouă generație.

La nivel exterior, noua generație Veloster preia noua filozofie de design, lansată de Hyundai odată cu compacta i30, Veloster având însă un aspect mult mai agresiv, sportiv, dar și senzual decât al lui i30. Plafonul puternic plonjat, precum și dispunerea asimetrică a ușilor, două pe o parte, una pe parte, care a devenit de altfel și un fel de trademark al modelului coreean, contribuie la sex-appeal-ul lui Veloster.

În SUA, Veloster va fi oferit alături de două motoare pe benzină, unul aspirat, de 2 litri în patru cilindri care funcționează pe baza ciclului Atkinson (supapa de admisie nu se închide atunci când pistonul ajunge la PME, ci mai rămâne puțin deschisă) pentru a oferi un consum de combustibil mai redus și implicit emisii de CO2 mai reduse. Acesta produce 147 CP la 6200 rpm, și 180 Nm la 4500 rpm. Motorul poate fi cuplat fie la o cutie de viteze manuală cu șase trepte fie la una automată, tot cu șase trepte.

 

Cel de-al doilea motor este reprezentat de o unitate de 1,6 litri supraalimentată cu patru cilindri, care produce 201 CP la 6000 rpm, respectiv 265 Nm, pe o plajă de turații de la 1500 la 4500 rpm. Pe lângă asta, motorul mai dispune și de o funcție overboost, care poate oferi, pentru scurte perioade de timp, un cuplu de până la 275 Nm, pentru accelerații fulminante. Acest motor poate fi cuplat fie la o cutie de viteze manuală cu șase trepte, fie la una automată cu șapte trepte cu dublu ambreiaj (DCT).

Acum, e vremea să vorbim de bestia Veloster N. Frumosul “semi-coupe” al coreeniilor arată de-a dreptul spectaculos, în special dacă se optează pentru culoarea exlusivă N Performance Blue, preluată direct de pe automobilele de competiție Hyundai. Bara față, profilată foarte agresiv, cu inserții de culoare roșie, grila tip fagure, jantele de până la 19 inch, aripa portantă din spate care ascunde un stop de frână identic cu cel de pe automobilele de competiție, difuzorul spate, gurile de evacuare, sunt toate elemente care subliniază caracterul track-ready al noului hot-hatch coupe al celor de la Hyundai.

 

Destul despre design, haideți să vorbim un pic și despre performanțe. Veloster N are sub capotă un motor turbo pe benzină de 2 litri care produce nu mai puțin de 275 CP la 6000 rpm, precum și 350 Nm între 1450 și 4700 rpm. Intercooler-ul motorului este izolat de condensator și radiator, pentru o răcire mult mai eficientă a aerului admis în motor, pentru a evita detonațiile care pot apărea datorită raportului de compresie de 9,5, destul de ridicat pentru un motor supraalimentat.

Motorul este ajutat și de o cutie de viteze manuală cu șase trepte scurtă, cu o timonerie foarte precisă, care dispune de un sistem de sincronizare a turațiilor, pentru retrogadări precise și fulminante. Cutia de viteze se folosește de sincroane tratate cu fibră de carbon pentru ca șoferul să întâmpine o rezistență mai mică la selectarea unei anumite trepte de viteză, în condițiile unei timonerii extrem de precise.

Sistemul de evacuare activ își schimbă radical tonalitatea, dar și nivelul de zgomot la trecerea în modul N, acesta dând chiar și rateuri – auzite de propriile noastre urechi vara trecută la lansarea lui i30N – în timpul retrogradărilor rapide. Toată această putere și tot acest cuplu sunt puse la sol prin intermediul unei punți special dezvoltate de departamentul N Motorsport, botezată N Power Sense Axle.

Geometria acesteia, cu deport transversal zero, reduce efortul la volan, permițând o mai mare precizie în viraje, în condițiile unei comenzi a direcției mult mai liniare (adică dependența dintre unghiul de bracare al volanului și unghiul de bracare al roților).

Micșorarea distanței dintre centrul de ruliu al punții și centrul de greutate al automobilului a dus și la o reducere a ruliului în viraje, precum și la posibilitatea dezvoltării de accelerații laterale mai mari. Sistemul de servodirecție electrică este montat direct pe cremalieră, având întărituri la toate cele trei puncte de prindere pentru un risc cât mai scăzut de încovoiere în cazul condusului agresiv.

Puntea spate de tip multilink dispune de o bară de rigidizare care rigidizează punctele de prindere ale punții. Suspensia controlată electronic controlează și atenuează în câteva milisecunde mișcarea de tangaj ce își face simțită apariția la frânare și demarare.

Diferențialul cu alunecare limitată N Corner-Carving își arată calitățile atât la plecările fulminante de ep loc, cât și la virajele abordate cu viteză ridicată. Acesta conlucrează cu sistemul Torque Vectoring pentru a oferi șoferului un feeling cât mai sportiv și o comportare cât mai previzibilă cu putință.

În ceea ce privește sistemul de frânare, doritorii își pot echipa Veloster-ul N cu un pachet special de frâne, care vine cu discuri cu diametru de 345 mm pe față, respectiv de 315 mm pe spate.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY